CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Tuesday, November 24, 2009

life around

Salam…aku tulis nie adalah berdasarkan pengalaman aku..
Hargai lah ia selagi masih ada…
Tanggal 25 Ogos 2009 jam 00:46…
aku hampir kehilangan owng yg aku syg iaitu ayahandaku yg tercinta…malam 3 ramadhan sedang aku bergayut dgn seowng bekas fasilitator aku tibe ibu aku panggil kte ayah suh anta g hospital sebab nafas laju…aku n adik2 siap utk anta ayah ku ke hospital PUTRAJAYA..sesampai di hospital ayahku dimasukkan ke kecemasan, dan 5 minit kemudian aku dipanggil oleh ibuku yang menyatakan ayah akan dipengsankan dan dimasukkan ke ICU. Tapi doc kte ICU putrajaya full, so doc nk anta ke hospital KLANG, my mum said sgt jauh. Sdngkn my mum jugak sakit, so doc wt keputusan anta ayah aku ke ICU serdang…dalam mase doc ngah siap2 kan ayah ibu minta aku dan adik2 msuk jmpe ayah n minta maaf, tp malangny ayah telah pn dipengsankan. Aku dan adik2 keluar semula, ibu telefon DOC hemopathy ayah dan menyatakan pe yg terjadi kepada ayah. Aku tidak mengetahui sepenuhnya lagi. Hamper berjam2 kami tunggu akhirnya ayah dihantar ke ICU serdang menaiki ambulans, aku, abg sedara ku n family serta adik2 ku follow naik kete..ibu aku naik ambulans..
Setelah sampai di serdang aku tunggu di kecemasan then ibuku panggil aku follow die. Aku pun follow, YA ALLAH!!!mse tue TUHAN jer tahu perasaan aku, sedih aku melihat keadaan ayahku. Aku rase amat berbeza ketika ayah msih chat dan sakit…kowng byngkan badan sarat dengan wayar, nafas tk stabil…aku rase mse tue ayah aku leh hidup lagi sebab ayahku owng yg kuat semangat..setelah ayah aku di ICU kami tk dibenarkan msuk sehingga lah pagi esoknya doc panggil waris masuk. Aku n ibu msuk, alangkah luluhnya perasaan seowng anak n isteri apabila doc kte u all smua kene bersedia..coz kuman dh jangkit kt paru2, jantung n kidney. Aku tidak dpt tahan lagi kesedihan aku dikala itu, keluar je dri ICU aku terus menangis n baca kan surah SOD n YASSIN utk ayahanda tercinta.
Kali kedua doc panggil waris masuk kedalam, saat itu aku pergi membeli brg2 utk ayah aku atas permintaan nurse, sedang aku drive mak(makcik) telefon bertanyakan tentang keadaan ayahku. Aku berkata akak g beli brng ayah nape mak?? Aku rase jantung n nafasku berenti seketika apabila mak aku ckp jantung ayahku berenti…tetapi atas kepakaran doc2 ayahku bernafas kembali setelah CPR dilakukan. Sesampai di hospital aku dan adik2 dipanggil oleh ibu. Dgn nada yg sebak ibu berkata ayah tk mungkin bleh lame kte doc…hanya tinggal 30% utk hidup n 70% utk meninggalkan kite smua…ibu hope kowng bersedia n lepaskan die dengan ikhlas…mase tue aku rase amat kecewa n mase tue jugak aku tk dpt maafkn diri aku…sebab aku rase aku belum penah jage ayah aku sepanjang hidup die. aku tk sanggup masuk n lihat ayah aku bnyk kali, setiap kali waktu melawat aku akan masuk n berkata "ayah kene kuat semangat tok lawan smua nie"...hari2 aku berkata benda yg same aku juga ckp "akak syg ayah". adik aku pulak "ayah kak uda dtg pkai bju raya cantik nie ayah bgn tgk k" sedihnye perasaan aku mse tue ALLAH saje yg tahu. ari2 aku selawatkan kat telinga ayah.
Mlm pada 26 ogos doc panggil msuk lg. kali nie doc cakap ayah kuat, die lawan benda tue smua n mungkin ayah boleh sedar...mase tue aku gembira bukan main lagi, tapi kami diingatkan jgn terlalu gembira ALLAH masih menguji kite n bile2 mase die bleh amik ayah. aku pn bacakan lagi surah SOD n YASSIN utk ayah aku. Alhamdullilah setelah 4 hari di ICU ayah aku bg respon n die sedar, tapi bile sedar die sentiasa nk tarik smua wayar yg ada di bdnny..aku dan adik masuk dan tidokan ayah semula...selama seminggu di ICU akhirnya ayah di tempatkan di HDW..alangkah bahagianya seowng anak dapat melihat ayahnya masih bernyawa. ari ke2 spatutnya ayah ku ditempatkan di wad biasa ayah mengalami bleeding akibat kelalaian nurse, ayah mengalami bleeding selama 6 jam..aku angin jugak, dah la ayah aku tue mmg kurang darah senang2 jer die leh kte lupe ayah aku baru lepas cuci buah pinggang...alasan btol!!!dua hari kemudian ayah ditempatkan di wad biasa...dua hari ayah di wad biasa ayah mengalami sesak nafas kembali yang tahap oksigen 2 %..aku sgt takut dikala itu, takut kehilangan ayah...sekali lagi ayah ditempatkan di HDW selama 3 hari...selepas tue ayah ditempatkan kembali di wad biasa.
Hampir sebulan ayah kat wad, ayah dimasukkan ke CCU akibat serangan jantung...YaALLAH tuhan mmg menguji keluarga aku dikala itu...semasa di CCU ayah tak stabil, disaat itu aku kte ngn ibu, jika ALLAH nk amik nyawa ayah skang akak dan adik2 ikhlas sebab kitowng smua dh penah jge die disaat ayah sakit...setelah 4 hari ayah di CCU ayah dikeluarkan di wad biasa kembali kerana ayah sudah stabil...ALHAMDULLILAH allah masih bg peluang utk kami sekeluarga..
14.10.2009 ayah dikeluarkan dari hospital, alangkah gembira nya kami ayah dikeluarkan bkn kami saje ayah pn turut gembira sbb dpt blk umah yg sekian lama dirindui...
Setelah dua minggu ayah di umah sekali lagi ayah dimasukkan ke hospital, kali nie kt HUKM iaitu 26/10/2009...ayah dihospital selama 10 hari...ayah disahkan mengidap penyakit berikut:
  • motor neuron disease
  • cervical myelopathy
  • vocal cord passy
  • Pressure Sore
  • HCAP

berikut aku pamerkan gambar ayah aku utk tatapan kowng...

Inilah ayah aku...time ayah dh sedar la...yg belum tk leh amik..kat ICU tk dibenarkan..

Nasihat aku kepada sesiapa sahaja:

1. sayangilah owng tua kowng selagi ia masih ada.

2. kepada doc2 jgn sambil lewa wt keje. kenapa aku ckp cm nie sebab de hamba ALLAH nie penah ckp kat ayah aku pakcik demam panas biasa. sebab demam panas biasa nilah ayah aku msuk ICU sedangkan ibu aku dh cerita sejarah sakit ayah aku dari 2006 kat doc tue..lain kali check btol2, benda ni tk terjadi kt family die. lau jadi kt family die mmg die dipersalahkan r oleh family die...jangn pilih kasih merawat patient k!!!!

3. kepada nurse2 layan semua pesakit dgn elok. sebab kite tk tau ape akan berlaku kpd keluarga kite...jika dh berlaku bru nk terantuk dh tk guna..sbb awk penah lakukan kepada pesakit awk dulu..

fikir-fikirkan pe yg sye katekan...

  • duit, harta, dan segalanya boleh di cari ganti jika ianya hilang..tetapi kasih sayang dan owng tua kite tk dapat di cari ganti jika ia tiada lagi...sayangi lah ibu dan ayah kite selagi ia masih ada...

jangan jadi " menghargai apabila kita kehilangan" jadilah seperti berikut"meghargai sebelum kita kehilangan"

IBU DAN AYAH ketahuilah bahawa anakand mu ini amat menyayangi kalian berdua..hanya ALLAH sahaja yang tahu betapa sayangnya aku kepada mereka..akan akak belajar bersungguh-sungguh untk mencapai kejayaan yang kita impikan bersama.terima kasih kepada kalian berdua kerana tidak pernah kenal erti putus asa dalam mendidik smua anak2 mu wahai ibu dan ayah untuk menjadi insan yang berguna di dunia dan akhirat..terima kasih tidak terhingga sekali lagi kepada kalian berdua..

aku nk kongsi pengalaman aku ngn kowng smua...tq kpd yg dh baca..

7 comments:

lilyana said...

kinah..cedih bace ko nyer post nie..aku teringat kt arwah mak aku..naseb baek aku pun jage arwah mak aku..den ko pn ayah tgh sakit kn..ko jage die lok2 k...
skunk aku pn take care ayah aku..sbb die da ad tande2 nk sakit yg teruk..aku doakan ayah ko cepat sembuh k...

fadzilah.fadzil said...

hope evrything will be okey dear~

keynah said...

thankz to both of u...
to lily : take care ur daddy k..
selagi ia masih ada...to je harta yang ko de skang..duit kite leh cari tp kasih syg owng tua kite tk leh cari..

juju said...

hope ayah keynah cepat sembuh....
amin...

keynah said...

tq mieja...

dila oren said...

kinah..take a good care of ur dad okay. aku hrp dye cpt smbuh.

keynah said...

tq dila...