CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Sunday, July 10, 2011

Gadis Bijak "Ditakuti" Lelaki??Benarkah??

Hari:Ahad
Tarikh:10 Julai 2011
Masa:23:50 pm

Assalamualaikum w.b.t

Hai semua..setelah sekian lama membiarkan blog nie bersawang, saya kembali membuang sawang tersebut...hehehe...Maaf, agak lama tk menulis atas kekangan yang tidak dpt dielakkan...alhamdulillah skang tengah cuti semester, InsyaALLAH saya tidak akan membiarkan blog nie bersawang kembali...

Ok!bercerita tentang tajuk Gadis Bijak "Ditakuti" Lelaki??..herm...saya pun cuak nk berkata tentang nie...Tapi menurut pengalaman, ada betulnye benda nie..Tak percaya leh la wt survey...tk yh jauh2...wt dekat2 je...dgn kenalan korang je...mesti ramai yang ckp betul...huhuhu..

Kenapa??ini kerana pencapaian remaja lelaki agak ketinggalan dibandingkan dengan remaja perempuan. Banyak bukti yang menunjukkan remaja perempuan lebih menonjol terutama dalam bidang pelajaran atau pencapaian akademik. Ini kerana bilangan pelajar perempuan layak masuk Universiti lebih tinggi berbanding dengan remaja lelaki.

Ada pendapat menyatakan isu ini tidak perlu dibimbangkan, ini kerana kematangan remaja lelaki adalah lambat, dan mereka kemudiannya akan menerajui semula medan kehidupan dalam masyarakat apabila mereka telah mencapai tahap kematangan mereka.

Ada yang berpendapat Gadis yang bijak dan cemerlang dalam akademik sukar didekati dan 'ditakuti' rakan sebaya lelaki. Ini lebih ketara jika kita lihat di pusat-pusat pengajian tinggi. Mereka berada di kelas tersendiri atau kelompok tersendiri. Ini kerana lelaki berasa rendah diri dan tidak berkeyakinan untuk berkawan, apatah lagi jika membabitkan perasaan..

Sejauh mana kebenaran senario ini???Sile beri pendapat anda...=)

P/s: Entri ini ditulis bukan utk mengguriskan hati mana2 pihak..cuma mahu pendapat dari rakan tentang senario ini..."Peace"

Sekian...
See you Next Entry...^_^

2 comments:

anis aneesa said...

ermm,terjadi pd sy..'dye' cuma kelulusan SPM,mnakala sy bdak U..tp,wlaupown dye cuma kelulusan SPM,tp dye lbih byk taw ttg khdupan b'banding sy..dye pndai masak taw.huuu..kami pown dlm dilema,camne nk bg famili sy merestui hbungan kami dsebabkn perbezaan tu..=(

keynah said...

itu semua tak menjadi penghalang..die leh berusaha bekerja sendiri...tk semestinya orang yang kelulusan SPM itu tidak cerdik...kadang kita lihat di luar orang kelulusan SPM itu lah yang lebih berjaya..kerana mereka mempunyai pengalaman bekerja yang lama berbanding yang belajar....